Miten käytän Valopilkku-sovellusta?

Käyttääksesi Valopilkkua, sinulla täytyy olla joko iPhone-, Android- tai Windows Phone -älypuhelin. Katso tarkemmat ohjeet sovelluksen käytön aloittamisesta täältä.

Maksaako tilaaminen Valopilkku-sovelluksen kautta?

Taksimatkojen tilaaminen sovelluksella ei maksa mitään. Sovelluksen rekisteröinti tehdään käyttöönoton yhteydessä ja se maksaa normaalin tekstiviestin verran.

Millä älypuhelimilla sovellus toimii?

Valopilkku toimii iPhonella, Androidilla sekä Windows Phonella (versio 8 tai uudempi). Sovelluksen voi ladata App Store-, Google Play ja Windows Phone – sovelluskaupoista.

Millä alueilla Valopilkku toimii?

Valopilkun piirissä on jo yli 200 paikkakuntaa sekä 7500 taksia. Voit tarkastella toiminta-alueita etusivun paikkakuntahausta.

Puhelimessani on palvelunumeroesto. Voinko käyttää Valopilkkua?

Valopilkun rekisteröintiviesti on normaali tekstiviesti, joka lähetetään tavalliseen puhelinnumeroon. Palvelunnumeroesto ei estä rekisteröintiä enää sovelluksen uusimmassa versiossa.

Tuleeko sovelluksesta uusia versioita?

Sovellusta parannellaan ja päivitetään jatkuvasti. Kehitystyötä tehdään yhteistyössä asiakkaiden ja palvelumuotoilijoiden kanssa.

Toimiiko sovellus ulkomaisella liittymällä tai prepaid-liittymällä?

Sovellusta voi käyttää myös ulkomaisilla liittymillä. Sovellus toimii prepaid-liittymällä, jos asiakkaalla on liittymässä käyttövaraa rekisteröitymistä varten (normaalin tekstiviestin verran).

Voinko valita autotyypin, esimerkiksi tilataksin?

Kyllä voit. Valintamahdollisuuksia on neljä: kaikki taksityypit (nopein mahdollinen tilaus), henkilöauto/farmari, farmari/tilataksi ja tilataksi. Huomaathan, että autotyypin valinta ei välttämättä ole mahdollista kaikilla alueilla.

Valopilkun rekisteröinti epäonnistui, missä vika?

Valopilkun rekisteröintiviesti on tekstiviesti, joka lähetetään tavalliseen puhelinnumeroon. Sovelluksen tuoreimmassa versiossa palvelunumeroesto ei enää estä rekisteröintiä.

Valopilkun rekisteröintiviesti on automaattisesti luotu tekstiviestipohja, jossa viestikentässä näkyy sarja numeroita ja kirjaimia. Tätä sisältöä ei pidä mennä muuttamaan, vaan viesti lähetetään sellaisenaan Lähetä-napilla. Android-versiossa erillistä viestin lähetystoimintoa ei tehdä, vaan se hoidetaan sovelluksen toimesta taustalla.

Näenkö lähestyvän taksin kartalla?

Voit nyt seurata saapuvan auton etenemistä myös kartalla. Ominaisuus toimii toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulla ja tulee myöhemmin mukaan tietyin poikkeuksin myös muualle. Sovellus kertoo joka tapauksessa taksin arvioidun saapumisajan, jonka se laskee automaattisesti sovelluksen taustalla olevaa järjestelmää hyödyntäen.

Voinko itse valita, mikä taksi minua palvelee?

Sovellus valitsee automaattisesti asiakasta lähimmän taksin. Valopilkussa auton valinnan periaate on sama kuin muissakin taksijärjestelmien kautta kulkevissa tilauksissa. Tilausten etenemisestä järjestelmässä voidaan kuitenkin näyttää asiakkaalle paljon enemmän tietoa kuin perinteisissä tilaustavoissa.

Tilasin vahingossa taksin. Miten peruutan tilauksen?

Voit peruuttaa tekemäsi tilauksen klikkaamalla aktiivisen tilauksen osoitetta. Näin saat esiin näkymän, josta löytyy “Peruuta tilaus” nappi. Tilauksen peruminen ei ole mahdollista enää sen jälkeen, kun auto on hyväksynyt tilauksen.

Saanko tietoja tilauksen vastaanottaneesta kuljettajasta?

Asiakas saa sovelluksen kautta tiedon siitä, mikä taksi on ottanut tilauksen vastaan. Sovelluksessa näkyy sama numero kuin taksin katolla olevassa keltaisessa kuvussa (kupunumero), joten oikea taksi on helppo tunnistaa vilkkaillakin paikoilla. Kuljettajan tietoja ei ole yksilöity.

Osoitettani ei löydy sovelluksesta, miten tilaan matkan?

Valopilkku hyödyntää Maanmittauslaitoksen osoitetietoja, jotka perustuvat kansalliseen DigiRoad-järjestelmään. Tämä on tällä hetkellä paras ja laitteistoriippumaton osoiteaineisto koko maasta. Silti tietokannasta puuttuu valitettavasti joitain osoitteita.

Tilaaminen puuttuvaan osoitteeseen onnistuu tilaamalla auto lähimpään löytyvään osoitteeseen ja lisäämällä tarvittaessa ”Viesti kuljettajalle” -kohtaan viesti oikeasta osoitteesta.

Sovellus ei toiminut kauppakeskuksessa. Mistä tämä johtuu?

Kauppakeskukset ja kahvilat tarjoavat usein langatonta wifi-verkkoa, joka vaatii erillisen kirjautumisen. Mikäli puhelimesi asetukset ovat sellaiset, että se yrittää automaattisesti liittyä tuntemattomiin langattomiin verkkoihin, niin datayhteydet eivät toimi ilman kirjautumista. Valopilkku tarvitsee toimiakseen datayhteyden, joten jos huomaat että sovellus ei toimi, kannattaa wifi asettaa väliaikaisesti pois päältä.

Antaako taksinkuljettaja palautetta asiakkaista?

Valopilkussa kuljettajat eivät arvioi asiakkaita. Suomalainen taksi palvelee kaikkia asiakkaitaan laadukkaasti. Sen sijaan asiakas voi arvioida kyydin ja kuljettajan toimintaa sovelluksella. Tätä palautetta seurataan jatkuvasti tilausvälitysyhtiöissä ja mahdollisiin laatupoikkeamiin puututaan tarvittaessa.

Mihin syötetään osoitteeni rappunumero?

Rappunumeron voi syöttää nyt suoraan osoitteen perään tarkemman osoitetiedon tarjoamiseksi.

Miten voin hyödyntää vanhaa tilausta uuden tilauksen pohjana? En haluaisi kirjoittaa lisätietoja aina uudestaan.

Painamalla Edelliset-nappia, näet tilaushistoriasi. Voit valita listasta aiemman tilauksen klikkaamalla osoitetta, jolloin avautuu toiminto ”Kopioi uudeksi tilaukseksi”. Tällä toiminnolla kaikki lisätietokenttään kirjoittamasi tieto tulee mukaan automaattisesti uuden tilauksen pohjaksi.

Miksi sovelluksella ei voi maksaa matkaa esimerkiksi luottokortilla?

Valopilkun ensimmäisenä vaiheena on matkatilausten automatisointi ja sen varmistaminen, että palveluun saadaan riittävästi autoja mukaan koko maan kattavasti. Matkan maksu tapahtuu edelleen autossa, jossa se hoituu kaikilla maksukorteilla ja käteisellä. Jatkokehityshankkeena olemme selvittämässä maksamisen liittämistä mukaan järjestelmään.